Wednesday, November 8, 2017

#5 الليالي

این ترانه را با نام «کل کلمة حب» نیز می شناسند. سالها پس از مرگ عبدالحلیم حافظ، وقتی در مصاحبه ای از محمد الموجی، آهنگساز بزرگ مصری، پرسیدند بهترین آهنگی که برای عبدالحلیم ساخته چه بوده، نخستین نامی که بر زبان آورد (حتی پیش از شاهکار جاودانی چون «قارئة الفنجان»)، «اللیالی» بود. این ترانه – ترکیبی رویایی از شعر و موسیقی و صدا – در فیلم کمدی عاشقانه‌ی هنوز محبوبِ «شارع الحب» (1958) اجرا شد. این فیلم ترانه های محبوب زیادی با صدای عبدالحلیم و صباح دارد. کم کم به همه می پردازیم.

پوستر فیلم «شارع الحب»:


لینک دانلود فایل صوتی ترانه «الليالي»:



ترانه: اللیالی
شعر: مرسی جمیل عزیز
موسیقی: محمد الموجی
خواننده: عبدالحلیم حافظ


کل كلمة حب حلوة قلتها لي
(تمام کلمات شیرین عشق را به من گفتی)

كل همسة شوق بشوق سمعتها لي
(تمام زمزمه های شوق را با شوق به گوشم خواندی)

والأمان والعطف والقلب الحنين
(امنیت، مهربانی، و قلب مشتاقت را به من دادی)

والأماني كلها نولتها لي
(و تمام آرزوهایم را برآورده کردی)

بس قلبي لسه خايف من الليالي
(اما دلم هنوز از شبها می هراسد)

وأنت عارف قد ايه ظلم الليالي
(و تو می دانی دل شبها چقدر سیاه است)

يا حبيبي
(محبوبم)

***

بين ليالي منورة وأيام هنية
(میان شبهای نورانی و روزهای شیرین)

شفت وياكي الهنا شوفته بعني
(با تو شادی را به چشم دیدم)

شفت جنة بالمحبة منورة لنا
(بهشتی دیدم که با مهر برایمان نورانی شده بود)

وأنت جنبي زي قلبي تخاف علي
(و تو کنار من بودی، و مانند دلم نگران من)

والمودة والغرام الحلو بينا
(و دوستی و عشق شیرین میانمان بود)

يا حبيبي ضحكة رايحه وفرحه جاية
(محبوبم، خنده و شادی بود که می رفت و می آمد)

بس قلبي لسه خايف من الليالي
(اما دلم هنوز از شبها می هراسد)

وأنت عارف قد ايه ظلم الليالي
(و تو می دانی دل شبها چقدر سیاه است)

يا حبيبي
(محبوبم)

***

يا حبيبي عشت أجمل عمر فى عينيك الجميلة
عشت اجمل عمر
(محبوبم، زیباترین عمر را در چشمان زیبایت گذراندم)

أوصل الايام مع الأحلام بغنوة شوق طويلة للرموش السمر
(روزها با ترانه بلند شوق برای مژگان سیاهت رویایی شدند)

يا حبيبي كفاية أحبك
(محبوبم، همین بس است که دوستت دارم)

وارتوي من عطف قلبك
(و از مهربانی دلت سیراب می شوم)

وأنسى بكرة وأنسى بعده
(فردا و روزهای بعد را فراموش می کنم)

وافتكر بس إني جنبك
(و تنها به این می اندیشم که کنار توام)

والليالي تعمل إيه فينا الليالی؟
(و شب ها... از شب ها چه باک؟)

حبنا أكبر وأكبر من الليالي
(عشق ما بزرگترین است، بزرگتر از شبها)

يا حبيبی
(محبوبم)



اجرای ترانه در فیلم «شارع الحب»:






اجرای ترانه توسط عبدالحلیم در تلوزیون:





لینک کانال تلگرام طرب:






1 comment:

  1. I am not sure where you are getting your information, but good topic. I needs to spend some time learning more or understanding more. Thanks for wonderful information I was looking for this information for my mission.

    ReplyDelete